Zielona Zapaska
Home » » Chleb pszenno- żytni

Chleb pszenno- żytni

Written By Paula on wtorek, 13 listopada 2012 | 21:55

Jak pierwszy raz upiekłam chleb z tego przepisu, to byłam zadowolona, że w ogóle mi wyszedł ;)
Po czasie jak zaczęłam piec go częściej to wydawał mi się mały. Miał więcej twardej skórki, a mało miękkiego środka. Wtedy zdecydowałam się na podwojenie składników.


Składniki na bochenek: 

~ 350 g zakwasu żytniego
~ 280 g mąki żytniej
~ 360 g mąki pszennej
~ 18 g soli
~ 400 ml letniej wody
~ 6 g świeżych drożdży
* cukier do rozczynu

 ponad to:

~ pestki dyni
~ ziarna słonecznika
~ otręby pszenne- opcjonalnie
~ 1 roztrzepane jajo do posmarowania
 
 Wszystkie składniki połączyć ze sobą. Dobrze wymieszać, najlepiej zmiksować widełkami do ciasta drożdżowego, następnie pozostawić  do wyrośnięcia. Po czasie ciasto wyjąć na stolnicę podsypaną mąką i zagnieść krótko z dodatkiem otrębów pszennych, ziaren słonecznika i pestkami dyni. Ciasto uformować w kształt podłużnego bochenka. Przełożyć do keksówki, pozostawić jeszcze na chwilę  do wyrośnięcia (na tym etapie foremkę można dać do wyłączonego piekarnika, ale nagrzanego do 50° C) Całość z wierzchu posmarować roztrzepanym jajkiem i posypać ziarnami słonecznika i pestkami dyni. Piec w temp 200° C przez 40 minut, później zmniejszyć temperaturę do 180° i piec jeszcze przez 20 minut. Po upieczeniu wyjąć z blaszki i studzić na kratce. Jeśli postukamy w jego spód, to powinniśmy usłyszeć pusty odgłos. Będzie to oznaczało, że chleb jest upieczony.















































SHARE

About Paula

0 komentarze :

Prześlij komentarz